For første gang på over 20 år mister Mannstelefonen all støtte fra Oslo kommune. Den populære tjenesten fortsetter inntil videre, men de frivillige telefonvaktene mister sin koordinator. – Et stort tap, sier Reforms daglige leder.
Mannstelefonen drives ved hjelp av rundt 30 frivillige, og er landets eneste hjelpetelefon som tar imot henvendelser om menns særskilte problemer. Telefonen har vært i kontinuerlig drift i flere tiår, og har de fleste av disse årene også fått støtte fra sitt største nedslagsfelt – Oslo kommune, forteller Are Saastad, daglig leder i Reform.
– Vi har aldri fått mye fra kommunen. I 2013 fikk vi 140.000 kroner. Dette har likevel gjort det mulig å ansette en dyktig koordinator i en liten brøkstilling, som har tatt seg av alt det praktiske som må til for å tilrettelegge for denne viktige driften, sier Are Saastad.
På tross av iherdige forsøk på å få politikerene til å snu, valgte Oslo bystyre i forrige uke å følge byrådets budsjettinnstilling. Bare SVs og Rødts representanter stemte for å bevilge til telefonen i 2014. Resultatet er null kroner fra kommunen neste år. Are Saastad kaller dette dypt skuffende.
– Det er vanskelig å forstå at en slik lavterskel, frivillig tjeneste ikke blir prioritert i en tid da alle snakker om hvor viktig det er med nettopp frivillighet. Dette er ikke minst den nye regjeringens og deres støttespilleres melodi.
– Har politikerne virkelig tenkt at Mannstelefonen skal administreres gratis, i tillegg til alle timene som legges ned av våre frivillige i å hjelpe menn som sliter, spør Are Saastad.
Inntil videre drives Mannstelefonen som før, og holder oppe hverdager fra 17 til 20. Telefonen er også betjent i dette tidsrommet på helligdagene i jule- og nyttårshelgen – en tid da erfaringsmessig mange sliter ekstra mye. Det er i tillegg etablert forsøksdrift med en egen chattefunksjon på torsdager. Funksjonen har raskt vist seg å være populær.
Den videre driften av Mannstelefonen vil bli vurdert på nyåret, i lys av den vanskelige økonomiske situasjonen.