Er bildebøkene som leses av foreldre og i barnehagen gode eller dårlige på likestilling? Deler bøkene fortsatt opp verden i én som er for jenter og én som er for gutter?
I de nordiske landene lages det mange bildebøker av høy kvalitet, hvor det å utfordre tradisjonelle kjønnsnormer inngår i helhetsbildet. Samtidig gir mange av bøkene på markedet kjønnsstereotype bilder av både barn og voksne.
I et nytt prosjekt ledet av Reform skal studenter ved Høgskolen i Oslo og Akershus undersøke hvilke kjønnsnormer de formidler, bildebøkene vi lar vår barn lese. Det skjer allerede i uke 42 og 43. Utover høsten skal det samme skje på utdanningsinstitusjoner i Finland, på Island, i Danmark og i Sverige.
Ny nettside
Arbeidet til studentene inngår i et nordisk prosjekt finansiert av Nordisk Ministerråd. Studentenes innsats skal brukes til å utarbeide en nettside om kjønn og likestilling i bildebøker. Nettsiden vil ha eksempler, ressurser og metoder som ansatte i barnehager i hele Norden kan bruke i sitt arbeid med litteratur og fortellinger.
Noen av bildebøkene som studentene skal analysere vil bli presentert på nettsiden.
Send oss tips
Til den kommende workshop’en for studentene i Oslo og Akershus ønsker vi oss tips på bildebøker som kan vurderes. Det spiller ingen rolle hva slags tema bøkene behandler, eller om de finnes på papir eller som app, men bildeboka må være utgitt etter 2010, ha en norsk forfatter eller illustratør og være laget for barn i barnehagealder.
Send oss en epost til prosjektleder Ole Nordfjell med boktittel, og gjerne noen ord om hvorfor!