I 2024 intervjuet Reform gutter mellom 16 og 18 år om hvordan sosiale medier og digitale trender påvirker deres syn på kjønn, relasjoner og egen identitet. Funnene viste at mange gutter opplever motstridende forventninger til maskulinitet, og at algoritmestyrte plattformer ofte forsterker snevre idealer. Påvirkere som Andrew Tate tilbyr forenklede svar på komplekse utfordringer og møter unge med et budskap om hypermaskulinitet, individualisme og kvinnesyn som kan være skadelig.
Samtidig uttrykker mange fagpersoner et behov for mer kunnskap og verktøy for å møte disse utfordringene. På bakgrunn av dette vil Reform utvikle en workshop rettet mot ansatte i videregående skole.
Funn fra 2024-rapporten
- Gutter har nyanserte syn på likestilling, men mange føler seg ekskludert fra debatten.
- Sosiale medier forsterker både usikkerhet og stereotypier – men kan også gi rom for refleksjon og fellesskap.
- Mange opplever press knyttet til kropp, selvkontroll og økonomisk suksess.
- Psykisk helse er viktig for guttene – men det er fortsatt tabubelagt å vise sårbarhet og søke om hjelp som gutt.
Prosjektets formål
Å styrke fagpersoners kompetanse i å møte unge gutter med forståelse, nyanser og konkrete verktøy. Målet er å forebygge utenforskap, utfordre destruktive maskulinitetsidealer og styrke et inkluderende likestillingsarbeid.
Prosjektet skal utvikle en workshop som gir ansatte i videregående skole:
- Økt innsikt i hvordan digitale trender og kjønnede forventninger former gutter
- Kunnskap om hvordan man kan snakke med gutter om likestilling og maskulinitet
- Verktøy for å forebygge utenforskap og støtte sunne relasjoner og selvbilder
Aktiviteter
- Utvikling av workshop: Basert på funnene i Tate og gutta og ny forskning om digital påvirkning og maskulinitet. Temaene inkluderer likestilling, psykisk helse, kroppspress, algoritmer og hvordan man kan snakke om disse i møte med gutter.
- Pilotering: Workshopen testes ut på en videregående skole. Tilbakemeldingene brukes til å videreutvikle innhold og form.
- Gjennomføring: Workshops tilbys 3–4 videregående skoler i ulike deler av landet.
Prosjektet er støttet av Bufdir.
For mer informasjon
Ta kontakt med prosjektleder: Ina Wangsmo Slaveykov, ina@reform.no